EL NOSTRE INSTITUT

Genís Barnosell - INS PLA DE L'ESTANY (BANYOLES)

dissabte, 14 de novembre del 2015

UD08 DEL BRONZE AL FERRO: GRÈCIA

Abans de començar

Grècia
Quan parlem de Grècia  en aquesta època ens referim a la Península Balcànica i a les costes i illes de la mar Egea.

El bronze
El bronze es va difondre a Grècia al mateix temps que a Mesopotàmia i a Egipte, a partir del 3000 aC. Un exemple d'aquesta època és la ciutat de Micenes. En aquesta època apareix l'escriptura a Grècia, que no tenia en aquell moment un sol llenguatge unificat.

El ferro
El ferro va començar a ser conegut també cap al 3000 aC, però aleshores era un metall rar i preciós. Entre el 1200 i el 1000 aC, en canvi, es va difondre molt ràpidament tant el coneixement de la seva metal·lúrgia com l'ús d'objectes de ferro.
La introducció del ferro va venir precedida d'enormes canvis polítics al Mediterrani, ja que entre el 1200 i el 1150 aC les societats mediterrànies del bronze, com Egipte o Micenes, es van col·lapsar, el comerç es va interrompre i moltes de les ciutats de la zona van ser destruïdes.
De la destrucció del món del bronze a Grècia en sorgirà la civilització grega, que constitueix una de les bases més importants del món occidental.
Els punts que estudiarem d'aquesta civilització grega són els següents:
- La polis o ciutats-estat, la base política del món grec.
- Les colonitzacions gregues (s.VIII-VI aC) i el comerç mediterrani
- L'esplendor de les polis (Atenes i Esparta al S.V aC). Durant aquesta època va aparèixer la democràcia

Alexandre el Gran i la Grècia hel·lenística
Les conquestes de Filip II i dels seu fill Alexandre el Gran van canviar completament la forma de governar-se dels grecs. Aquests període dura des de la conquesta de Grècia per Filip II el 338aC fins a la conquesta romana de Grècia el 146 aC


Contingut, materials i recursos
  1. El món grec: geografia i estructura política: les polis [Atòmium, p.190 i 192] 
  2. La Grècia clàssica
    1. L'economia grega [Atòmium, p.196-197]
    2. Societat i política a Atenes i Esparta [Atòmium, p.194-195]
    3. Comparacions històriques: la democràcia actual [Exercici per imprimir]
  3. De Filip II i Alexandre el Gran a la Grècia Hel·lenística [Atòmium, p.193]
  4. Història i cinema: Alexandre
  5. La cultura grega
    1. Religió i filosofia [Atòmium, p.198-199] [Classroom: déus i deesses; Els mites grecs]
    2. L'arquitectura  [Atòmium, p.200]
    3. L'escultura [Atòmium, p.201 i 270-271 i Classroom]
    4. L'alfabet grec [Classroom]
  6. Exercici de síntesi [Exercici per imprimir]
Què aprendrem?
  1. L'evolució històrica de Grècia, que és fonamental en la història europea
  2. Els valors i les actitud de la democràcia
  3. A cercar informació actual i històrica
  4. A analitzar les diverses manifestacions culturals i relacionar-les amb la seva època
  5. A valorar el patrimoni cultural
Guia per a l'autoavaluació
  1. Conec els espais geogràfics de la Grècia antiga?
  2. Conec les formes de govern de les polis?
  3. Sóc capaç de comparar la democràcia grega amb la democràcia actual?
  4. Sé distingir les formes de govern de les polis amb la forma de govern d'Alexandre el Gran?
  5. Com han anat els exercicis de recollida d'informació actual i històrica?
  6. Sóc capaç de sintetitzar informació?